Escort mk5 blev lanceret i 1990. Igen med nyt karrosseri og med nyt baghjulsophæng.
Motorerne blev dog videreført fra forrige model trods, at de var begyndt at virke gammeldags.
I begyndelsen af 1992 blev en helt ny Zetec 16-ventilet motor lanceret. Den havde markant mere raffinement end de foregående motorer.
XR3i kunne fås med en 1,8-liters udgave og RS2000 kunne fra efteråret 1991 fås med en 16-ventilers-udgave af Sierras DOHC-motor.
Der var nu servostyring, elektriske vinduer, centrallås, ABS og mulighed for aircondition
I starten af 1992 blev – den senere legendariske - Escort RS Cosworth lanceret. Denne skulle erstatte Sierra RS Cosworth. Produktionen stoppede først i 1996, da efterspørgslen gennem årene var høj.
I september 1992 blev mk5 faceliftet med nyt kølergitter, anden motorhjelm og for enkelte udgaver også anden hæk.
Ligeledes blev en firehjulstrukket RS2000 lanceret.
RS2000 og XR3i havde nu skivebremser på alle hjul.
I 1993 kom også de nye CFI-motorer (Central Fuel Injection) på 1,3 liter og 1,4 liter og en 1,8 liters dieselmotor.
I september 1993 blev Orion udfaset, hvorefter alle modeller blev benævnt Escort.
I 1994 blev airbags tilføjet.
Produktionen sluttede i 1995, men de kunne fortsat købes helt til 1997.