Capri er verdens første computerdesignede bil! Ford spurgte en række fokusgrupper, hvordan deres drømmebil så ud, og ud fra dette blev Capri modelleret på computer. Derefter blev designet tilpasset af amerikaneren Philip T. Clark, der også var med til at designe Mustangen. Man kan derfor sige, at Capri dermed er en 100% ægte drømmebil!
Ford ønskede, at den skulle være økonomisk tilgængelig for et bredt segment af kunder, så den kunne - i hvert fald i starten - leveres med en svag 1300 Kent-motor på kun 58 HK helt op til en 3-liters Essex V6 med 138 HK. Med en 1300 Kent-motor fik man måske ikke mere køreglæde end i en tilsvarende Escort, men den var smuk og trak alligevel lange blikke fra det modsatte køn. Senere blev topudgaven udstyret med en 2800 Køln V6 turbo på 188 HK.
Selvom Capri således kunne leveres med kraftige motorer, så kan man ikke sige, det er en sportsvogn. Capri delte nemlig mekaniske dele med især Escort, der var en almindelig familiebil. Det var også med til at holde prisen nede.
Capri blev en salgsmæssig succes, og mange husker stadigvæk sloganet "Bilen, du altid har lovet dig selv".
I 1969 blev Capri kåret til den første Årets Bil i Danmark.
Capri MK1 og MK1 facelift
Capri MK1 blev planlagt til at blive produceret både i Tyskland og England. I 1968 startede produktionen i begge lande. Motorerne i de engelske modeller kom fra de øvrige engelske Ford-modeller (Escort MK1, Cortina MK2, Corsair, Zephyr/Zodiac MK4). Konstruktionen er i England baseret på en Cortina MK2 her også med tandstangsstyring
Det var i oktober 1969, at 3000 GT-modellen med den 6-cylindrede Essex-motor blev introduceret, og som siden hen skulle danne grundlag for Capriens succes på racerbanerne. I marts 1970 vandt Caprien i øvrigt European Touring Car Race med en 2,9 liters køln V6-motor i en racerudgave af en 2600 RS.
En 3100 RS model med 148 hk Essex motor ser dagens lys og i samarbejde med Cosworth udvikles en såkaldt GAA motor på 3,4 liter, 4 overliggende knastaksler og op til 455 hk!!
I september 1972 får Caprien et facelift med designmæssige ændringer – interiør – større baglygter – kofangere m.m., samtidig med at alle modeller fremover er monteret med ”potensbule” på hjelmen. Faceliftet blev til på baggrund af en række forbedringsforslag af MK1, som også skulle danne grundlag for en helt ny Capri MK2. Den skulle på markedet i 1974. Den faceliftede Capri er således en blanding af MK1 og MK2. Motormæssigt finder vi derfor også de under MK2 nævnte OHC-motorer i en faceliftet MK1.
Motorerne i de tyske modeller kom fra Ford Taunus-serien, hvorfra det meste af transmission, gearkasser og bagtøj også stammer fra.
Modeller i Tyskland
· 1300 V4-motor 50 hk
· 1500 V4-motor 60 hk
· 1700 GT V4-motor 75 hk
· 2000 V6-motor 85 hk
· 2000 R V6-motor 90 hk
· 2300 GT V6-motor 108 hk
· 2300 S V6-motor 125 hk
· 2600 RS V6-motor 125 hk
Modellerne fandtes med forskelligt design og udstyr:
· GT (Grand Turismo)
· L (Luksus)
· XL (Ekstra luksus)
· R (Rally design)
· RS (Rally sport)
Modeller i England
· 1300 R4-motor 52 hk
· 1300 GT R4-motor 64 hk
· 1600 R4-motor 69 hk
· 1600 GT R4-motor 86 hk.
· 2000 GT V4-motor 92 hk
· 3000 GT V6-motor 128 hk
Faceliftede modeller:
· Capri L 1,3 OHC-motor 55 hk
· Capri L 1,6 OHC-motor 72 hk
· Capri XL 1,6 OHC-motor 72 hk
· Capri GT V6-motorer på 2,3 (108 hk) 2,6 (125 hk) 3,0 (140 hk)
· Capri GXL V6-motor på 140 hk
· Capri RS 2600 V6-motor på ca. 150 hk
I august 1973 ruller Capri nr. 1 million fra samlebåndet i Tyskland. Produktionen af Capri MK1 stopper i 1974
Produktionsperiode |
1969 – 1974 |
Produktionsted |
Halewood og Vesttyskland Køln |
Antal produceret |
1.000.000 |