I marts 1990 blev Sierra faceliftet for tredje gang. Denne opdatering benævnes normalt i dag mk2 facelift og ikke mk3. Den fik hvide forblinklysglas, mørke baglygter og kølergrillen fra den engelske Sierra Sapphire. Den blev også sænket en smule og fik kraftigere bøsninger i undervogn for at gøre den mere manøvredygtig og mindre vindfølsom. Alle benzinmotorer havde fra dette tidspunkt reguleret katalysator som standardudstyr. 1,8-liters turbodieselmotoren med 75 hk kunne nu også leveres i resten af Europa og havde nox-katalysator, hvorimod den gamle 2,3-liters sugedieselmotor nu kun kunne leveres i stationcarversionen i visse lande. Udstyrsvarianterne blev igen ændret og hed nu CL, LX/CLX/Sapphire, GL/Brillant, Ghia, GT, XR4i - ikke at forveksle med forgængeren fra 1983 - og Cosworth nu med to- eller firehjulstræk.

Efter industriferien fulgte i september 1991 det sidste lille facelift med bl.a. nye kofangere og et modificeret instrumentbræt.

Fra modelår 1992 blev 2,0 DOHC-motoren neddroslet til 115 hk som følge af de daværende tyske bilforsikringsklasser. Effektreduktionen blev opnået ved hjælp af en begrænser i luftindsugningen. En ombygning for at komme tilbage på de hidtidige 120 hk kunne ved demontering gøres meget let.

En efterfølger til den første XR4i ligeledes med modelbetegnelsen XR4i kom på markedet i foråret 1990 og var i modsætning til forgængeren med samme betegnelse en udseendemæssigt afdæmpet og nedudstyret Ghia. Denne XR4i var udstyret med elopvarmet forrude, elruder, mere komfortabelt interiør, tågeforlygter, hækspoiler, kofangere i bilens farve samt forlygter med dobbelt fjernlys.

Motoren var den firecylindrede 2,0 DOHC-motor med først 120 hk og senere 115 hk. Motoren gav en acceleration fra 0 til 100 km/t på 10,0 sekunder og en tophastighed på 190 km/t.

I september 1991 kom en på XR4i baseret specialmodel med betegnelsen GT med udstyr fra CLX/Sapphire på markedet. Denne model fandtes i alle karrosseriversionerne og havde nyt udstyr som f.eks. integrerede nakkestøtter på bagsædet, 14" alufælge, velourindtræk og en modificeret hækspoiler. Derudover havde Sierra GT et nyt emblem på bagklappen.

Der blev i alt fremstillet 2.700.500 styk af Sierra.

I februar 1993 forlod den sidste Sierra samlebåndet. Herefter blev modellen afløst af den forhjulstrukne Mondeo.

Antal Sierra på plader i Danmark i dag

Ifølge nrpla.de er der per 6. februar 2020 i alt 243 indregistrerede Sierra i Danmark. Heraf er 17 registreret som værende en Cosworth.

68 af de 243 Sierra er indregistreret første gang før februar 1987, 50 Sierra mellem februar 1987 og marts 1990 og 127 Sierra efter marts 1990.

Der er altså bevaret klart flest af de nyere modeller.

Yderligere information