I september 1981 blev Granada 82 lanceret. Granada 82 ser næsten uændret ud i forhold til Granada 78.
Alligevel blev der brugt ca. 975 millioner kr. i datidens penge til udvikling svarende til 2,6 milliarder kr. i dag! Den fremstår da også noget mere moderne både i udseende og i køreegenskaber.
Der blev i udviklingen brugt ressourcer på forbedringer af aerodynamik, førerpladsen, hjulophæng, affjedring. bremsesystem, kobling, kølesystem, udstødning og sæder.
Granada 82 fik derudover et større udvalg af ekstraudstyr herunder tripcomputer til kontrol med vognens gennemsnitlige og øjeblikkelige brændstofforbrug og advarselskonsol til registrering af væskeniveauer og bremseklodsslitage. Sidstnævnte blev standard i GL og opefter, men viste sig at give en del problemer.
Med Granada 82 ønskede Ford at gøre Granada mere blød i affjedringen. Derfor er der foretaget en ændring af hjulophæng og affjedring med blødere skruefjedre fortil og ophæng med progressive skruefjedre bagtil.
En ny ophængsgeometri gjorde, at vognen altid reagerer ens uanset belastningen. En kraftigere krængningsstabilisator fortil og en ændret indstilling af gasstøddæmperne gav Granada mere præcise styreegenskaber på forskellige vejbelægninger.
Til de, der ønskede sportslige køreegenskaber, var der nu mulighed for - på basis af den tidligere Granadamodel S-pack – at tilvælge en speciel sportsaffjedring. Denne type affjedring var standardudstyr på 2,8i, og den blev nyudviklet helt fra grunden. Det omfattede specielle Michelin TRX-dæk til en kraftigere krængningsstabilisator fortil, en ændret geometri bagtil og yderligere en krængningsstabilisator. Konstruktionen holder vognen på vejbanen i sving og kurver og giver mere præcis førerkontrol.
For at opnå hurtigere reaktion, bedre føling med pedalen, reduceret pedalvandring og lettere pedaltryk blev bremsesystemet ændret med nye friktionsmaterialer, hovedbremsecylinder med øget diameter, ændrede bremsecylindre bagtil og et selvjusterende system, der sørgede for at opretholde minimal frigang.
Koblingen i Granada med manuelt gear er også forbedret. Pedalens aksel blev nu inden samlingen overtrukket med et plastiksmøremiddel. Fjedrene og den selvjusterende mekanisme er ændret, så pedalen går lettere tilbage.
Pedalernes, rattets og gearstangens positioner blev ændret for at opnå et bedre og mere praktisk indbyrdes forhold mellem dem, og pedalerne er gjort mere betjeningsvenlige.
Forsæderne blev nydesignede efter samme princip som på de tilsvarende årgange af Taunus TC3 og Escort mk3. Hvor man på Granada 78 benyttede stålfjedre til at give støtte, gik man nu gået over til en blanding af blødere og stivere skumplasttyper i forbindelse med stålfjedre. Sæderne er blevet stivere i lænderegionen, og fjedre og skumhynder gav en jævnt fordelt støtte til hele kroppen.
Ryglænene, som nu er trinløst indstillelige, er 30 mm højere og har god affjedring og indstillelig lændestøtte for føreren. Elektrisk drevet indstilling af sæderne kunne nu fås som ekstraudstyr, og det samme gælder opvarmelige sæder.
Sikkerhedsselernes låseanordning blev forankret i sæderammen, mens deres rulleanordning var gemt væk i midterstolperne. Endelig er nakkestøtterne nydesignede.
Hele bagsædearrangementet blev ændret til en ny skumpolstringskonstruktion med en mere komfortabel ryglænsvinkel og indstillelige nakkestøtter som ekstraudstyr.
Ghia- og GL-modellerne samt de udgaver, der har motor med benzinindsprøjtning, blev nu forsynet med læselamper ved bagsæderne – konstrueret, så de ikke generer føreren under kørslen - og de samme modeller har lys til kortaflæsning foran, monteret i en ny instrumentkonsol over vindspejlet.
Vognenes tyverisikring er forbedret med brug af opdateret ratlås, som Ford var stolt af havde 24 låsepositioner. Dørlåsene er sikret indvendigt med låsetappe ved åbningsmekanismen i de indvendige dørhåndtag, og selve låsene er blevet yderligere forbedret til en type af Fords egen konstruktion med flere spærreanordninger og i mere holdbart materiale.
Topmodellerne har desuden tidsforsinket interiørlys, som virker i 12 sekunder, efter at dørene er lukkede. På de samme modeller er der lys ved spejlet bag forsædepassagerens solskærm.
Ændringerne på instrumentbordet gav bedre overblik over instrumenterne og lettere betjening af de nyudformede kontrolgreb for varmeanlægget.
Grebenes symboler er belyste. På de dyrere modeller findes en ny konsol over vindspejlet med et advarselsmodul, der registrerer alle væskeniveauer og bremseklodsernes slitage.
For at gøre den nye Granada mere interessant for køberne var der nu et bredt udvalg af ekstraudstyr, hvoraf meget tilbydes for første gang. Det drejer sig om elektrisk styret soltag, el-indstillelige og -opvarmelige sidespejle, el-styret 6-vejs sædeindstilling, Recaro sæder, el-styret åbning af bagagerumsklappen fra førersædet, ny aptering i læder og en ny trip-computer med flere funktioner, herunder et advarselssystem om »hvor langt til tom tank«. Desuden fås radioen nu med autoskanning af frekvenser.
Samlet var der udført 70 forbedringer af kvalitetsniveauet og pålideligheden. Typisk for dem er et nyt kølesystem med større køler, monteret i gummiophæng for at reducere vibrationsskader til et minimum, og en gennemsigtig ekspansionsbeholder med øget kapacitet, der fungerer som reservoir. Et vedligeholdelsesvenligt batteri, der ikke behøver service i mindst 12 måneder efter ibrugtagning, blev standard på alle modeller.
Den fik også et nyt udstødningssystem med enkelte komponenter i rustfrit stål, som er beregnet til at holde betydeligt længere end tidligere.
Priser i Danmark i 1982:
• 2,0 basis: 125.607 kr. svarende til 308.308 kr. i dag
• 2,0 L: 139.209 kr. svarende til 341.694 kr. i dag
• 2,3 basis: 132.439 kr. svarende til 325.077 kr. i dag
• 2,3 L: 146.041 kr. svarende til 358.464 kr. i dag
• 2,3 GL: 166.529 kr. svarende til 408.753 kr. i dag
• 2,8 GL: 174.741 kr. svarende til 428.909 kr. i dag
• 2,8i: 202.895 kr. svarende til 498.015 kr. i dag
• 2,8 Ghia automatic: 238.999 kr. svarende til 586.633 kr. i dag
• 2,8i Ghia automatic: 255.300 kr. svarende til 626.645 kr. i dag
• 2,1 basis Diesel: 146.649 kr. svarende til 359.956 kr. i dag
• 2 ,1 L Diesel: 160.251 kr. svarende til 393.343 kr. i dag
• Stationcar 2,0 basis: 140.103 kr. svarende 343.889 til kr. i dag
• Stationcar 2,0 L: 153.705 kr. svarende til 377.275 kr. i dag
• Stationcar 2,3 basis: 146.935 kr. svarende til 360.658 kr. i dag
• Stationcar 2,3 L: 160.537 kr. svarende til 394.045 kr. i dag
• Stationcar: 2,3 GL: 181.025 kr. svarende til 444.334 kr. i dag
• Stationcar: 2,8 GL: 189.170 kr. svarende til 464.326 kr. i dag
• Van 2,3 basis: 105.170 kr. svarende til 258.144 kr. i dag
Til sammenligning kostede Taunus TC3 i 1982:
• 1,6 2-dørs: 84.987 kr. svarende til 208.604 kr. i dag
• 1,6 4-dørs: 87.908 kr. svarende til 215.774 kr. i dag
• Stationcar 1,6: 94.191 kr. svarende til kr. i dag
• 2,0 2-dørs: 99.606 kr. svarende til 231.196 kr. i dag
• 2,0 4-dørs: 102.521 kr. svarende til 251.642 kr. i dag
• Stationcar: 107.530 kr. svarende til 263.937 kr. i dag
Modelrækken fortsatte frem til 1985, hvor den blev erstattet af Scorpio undtagen i England, hvor Scorpio fortsat frem til 1994 blev benævnt Granada.
Teksten er baseret på Ford Nyt 1982 med tilladelse fra Ford Motor Company