I starten af 90'erne skulle alle Fords nye modeller have et ensartet udseende således også Transit. Visuelt fik den andet kølergitter og desuden opgraderet instrumentering, centrallås, elektriske vinduer, elektriske sidespejle og mulighed for airbags. Pinto-motoren blev erstattet af en DOHC-motor, der også blev brugt i Scorpio mk2.

Mk3 blev solgt frem til 2000 i Europa, hvor der var solgt ca. 4 millioner. Ford Transit var i 2015 hastigt på vej mod 8 millioner producerede eksemplarer.

Antal transit på plader i Danmark i dag

Ifølge nrpla.de er der per 1. september 2020 i Danmark indregistreret følgende antal Transit:

·         33 styk Transit mk1 (1965 til 1978)

·         42 styk Transit mk2 (1978 til 1986)

·         27 styk Transit mk3 (1986 til 1991)

·         17 styk Transit mk3 facelift (1991 til 1994)

·         70 styk Transit mk3 facelift #2 (1994-2000)

I 1991 blev en ny model lanceret. Igen var det meget små ændringer i forhold til tidligere model. Visuelt var forlygterne ændret en smule ved at være mere runde, og så var undervognen opgraderet til uafhængig affjedring, så der ikke var behov for tvillingebaghjul.

Motorerne forblev uændrede, men dieselmotoren kunne nu fås med turbo, hvilket forbedrede accelerationsevnen markant. Motoren ydede 100 hk og havde lav emission, hvilket blev stadig vigtigere for Ford.

I 1994 var der solgt ca. 3 millioner Transit.

I 1983 startede udviklingen af mk3, og den fik et markant ændret udseende. For at gøre den mere økonomisk var der fokus på luftmodstand med skrående sammenføjet forrude og front, der så ud til at være et enkelt stykke, og så havde den større fordøre, sidedøre og varerum, hvilket gjorde den mere anvendelig.

Den blev lanceret i januar 1986.

Den havde lavere luftmodstand end alle konkurrenter og lavere end mange af datidens personbiler (0,37 Cd)

Motorerne forblev de samme, dog blev DI-motoren opgradereret i 1988 og 3,0 liters Essex V6-motoren blev erstattet af en Køln V6-motor på 2,9 liter med benzinindsprøjtning. Essex-motoren havde fortsat været med karburator, og benzinforbruget var højt.

Da 80érne nærmede sig begyndte udviklingen af Transit mk2. Den viste sig reelt at være et facelift. Den fik andre baglygter, firkantede forlygter, integrerede blinklys foran, anden front - der nu kunne huse alle motorer - og andet kølergitter samt nye motorvarianter.

Pinto-motoren overtog som den primære motor, men mk2 kunne også fås med Kent-motoren.

Dieselmotoren blev også opgraderet og derefter i 1984 erstattet af en ny 2,5 liters rækkefire DI-motor sammen med småændringer.

Til udvikling af den nye motor involverede Ford mere end 100 varebilskunder i hverdagstest, og den motor havde op til 24 pct. lavere forbrug end den tidligere motor.

I 1985 var der produceret ca. 2 millioner Transit.

Yderligere information