Mk2 blev introduceret i august 1983 og var til salg fra oktober. Det var reelt et ansigtsløft af mk1. Til mk2 ønskede Ford at få designet til at passe bedre med Fords større modeller på det tidspunkt. Fra Sierra fik mk2 en nedadvendt kølerhjelm, et mere rundt design og andre forlygter. Ændringerne betød, at vindmodstanden nu blev endnu mindre, hvilket forbedrede benzinøkonomien.

Den kunne fås som hatchback og som van uden sideruder.

Styretøjet blev forbedret, idet det var et lettere modificeret udgave af det på Escort mk3, og forbremserne blev ligeledes taget fra Escort mk3.

Udstyrsniveauer i Danmark ved lanceringen

Indeni var ventilationssystemet ændret, og fra og med L-udstyrsniveauet var der blandt andet splitbagsæde. Ghia og XR2 fik bedre sæder.

Ved lanceringen kunne den i Danmark fås i en grundmodel med valget mellem 0,957- og 1,1 liters-motoren, hvor Ford fremhævede standardudstyr som sidebeskyttelseslister, halogen forlygter, lamineret vindspejl, elopvarmet forrude, elektrisk sprinkler, bagrude visker/vasker, rulleseler foran og blændfrit bakspejl.

L-udstyrsniveauet havde sidespejl også i passagersiden, brede sidebeskyttelseslister, mere komfort for fører og passager, cigarettænder og digitalur.

Ghia-udstyrsniveauet havde kofangere med integrerede horn, forkromede lister, 5” stålfælge og specielle hjulkapsler. Indeni var der veloursæder og -tæpper samt i bagagerum og i siderne. Digitaluret havde nu også dato samt stopur. Gearkasse med femtrins gearkasse, omdrejningstæller og elektrisk udløst bagageåbner var også standard, ligesom makeupspejl, nakkestøtter og bagagerumslys.

Forbedret benzinøkonomi

Benzinøkonomien blev det år således forbedret af muligheden af et femte gear, som var overgear. Ved korrekt brug holdt det omdrejningerne lavere ved højere hastigheder end ved det tidligere fjerde gear som højeste gear. Maksimal hastighed blev fortsat opnået i fjerde gear. Det var tilkøb på grundmodellen og L-udstyrsniveauet og (som tidligere nævnt) standard på Ghia- og 1,3-litersmodellerne og blev senere også opgraderingsmulighed til 0,957 liters.

Ifølge Ford var et teoretisk benzinforbrug på 20,4 liter ved 90 km/t mulig, og ved 120 km/t var benzinforbruget teoretisk 14,7 kilometer/liter

For at inspirere til mere økonomisk kørsel, kunne mk2 fås med ”økolys”, der med en orange og en rød lampe indikerede, om føreren kørte lidt uøkonomisk eller meget uøkonomisk. Det var en simpel vakuummåler i karburatoren, der dermed indikerede, hvor hårdt der blev trådt på speederen i forhold til gennemstrømmen af luft og benzin.

Indførsel af CVH-motoren, automatgear og specialmodeller

I 1984 blev 1,3-litersmotoren udskiftet med CVH-motoren, der også var på 1,3 liter. De kørte blyfrit.

I 1984 blev XR2 opgraderet til en 1,6-liters CVH-motor, der ydede 96 HK. Der kom også en model med dieselmotor på markedet, det var en 1,6 liters. Dieselmotoren blev dog ikke så populær.

I november 1986 blev XR2s motor udskiftet med en, der havde et miljøoptimeret topstykke, men til gengæld havde færre hestekræfter.

CVH-motoren på 1,3 liter blev udskiftet med tilsvarende motor på 1,4 liter. Den nye motor kørte med mager forbrænding for at forbedre benzinøkonomi og mindske forurening, men den magre blanding slider også på motorerne.

I 1987 blev det muligt med et automatgear med uendeligt antal gear (”elastikgear”), således at omdrejningerne blev holdt konstante, mens automatgearet skiftede umærkeligt op og ned. Dette sparer benzin, da der altid køres i det optimale gear. Men mange chauffører bryder sig ikke om, at gearskift på den måde fjernes. Der blev da heller ikke solgt ret mange.

Yderligere information