Ford Taunus 12 M var en lille familiesedan produceret af Ford i Tyskland fra 1952. Ved lanceringen placerede bilen Ford foran alle konkurrenter ved et usædvanligt moderne design kaldet pontonkarosseri. Hidtil var det kun Borgward i Tyskland, der havde lanceret modeller i pontonstil mens alle de store konkurrenter Opel, Volkswagen og Auto Union stadig producerede biler i 1930er design.

Under udviklingen af modellen det var planen, at bilen skulle drives af en 1.498 ccm motor. Dette var i mange henseender den motor, der oprindeligt var beregnet til de tidligere Ford Taunus produceret fra 1939, men nu skulle motoren videreudvikles til en OHV version. På grund af produktionsomkostningerne blev dette dog udskudt, og da den nye Taunus 12M dukkede op i 1952, var den udstyret med en 1.172 ccm side-ventil motor, der ikke blot havde drevet sin forgænger, men også dens forgængers forgænger, Ford Eifel fra 1935.

Den nye to-dørs Ford Taunus, der dukkede op i januar 1952 med en gammeldags motor og et stilfuld moderne karosseri, var forsynet med moderne små 13" hjul, der forøgede pladsen indeni bilen til passagerer og deres bagage. Forhjulene var uafhængigt affjedrende mens der fortsat bag stiv bagaksel. I de første år var alle biler, uanset udstyrsniveau og type, udstyret med et sofasæde i fuld bredde foran i stedet for individuelle forsæder som de fleste europæiske producenter kom med.

Motoren ydede beskedne 38 hk, hvilket dog var 4 hk mere end den forrige model. Gearkasse var en 3-trins manuel men i maj 1953 kunne Taunus P1 omsider fås med en fire-trins gearkasse, men kun som ekstraudstyr. Det var også på dette tidspunkt, at en 3-dørs stationcar version blev lanceret.

Produktionsperiode 1952 - 1959
Produktionsted  Tyskland
Antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Yderligere information